Підлітковий вік
Як впоратися із вихованням підлітка? Чим особливий підлітковий вік, та як впоратися з кризовими періодами цього віку? Чи потрібні підлітку прояви любові з боку батьків або осіб, які їх замінюють? Як взаємодіяти з підлітком, використовуючи 5 мов любові?
На ці та інші запитання ви знайдете відповіді у невеликій книжечці. Дізнавайтеся більше про свою дитину, любіть її та будьте щасливими.
5 кроків для порозуміння з підлітками https://life.pravda.com.ua/society/2018/02/13/228947/
Для підлітків характерна полярність психіки, а саме:
1. Цілеспрямованість, наполегливість та імпульсивність;
2. Нестійкість може
змінитися апатією, відсутністю прагнень та бажань що- небуть робити;
3. Підвищена
самовпевненість, безапеляційність у судженнях швидко зміняється ранимістю та
невпевненістю в собі;
4. Потреба в спілкуванні змінюється
бажанням бути на самоті;
5. Невимушеність у поведінці порою
поєднується із соромливістю;
6. Романтичний настрій часто межує із
цинізмом, розважливістю;
7. Ніжність, привітливість буває на фоні
дитячої жорстокості.
Як правильно хвалити дитину
Усім турботливим батькам однозначно зрозуміло, що для повноцінного психічного здоров’я і гарних стосунків дітей необхідно любити, а отже і хвалити. Але чи є межі у похвали? А якщо вони зазнаються? Можливо краще строго виховувати дитину і ніякої похвали? Більшість сучасних психологів наголошує на тому, що похвала повинна бути обґрунтованою та розумно обмеженою.
Основні правила для батьків
як спілкуватися та як себе вести із дитиною-підлітком:
1.
Чим більше заборон, тим більший опір. Це не
означає вседозволеності, але більше свободи не завадить. Найголовніше – це ваша
довіра. Коли дитина відчуває від вас довіру, тоді й вона у відповідь буде
старатися цю довіру виправдати.
2. Нудні та довгі повчання не принесуть потрібного результату. Це сприймається негативно. Спробуйте спокійно та терпеливо вислухати дитину, не перебиваючи. Коли вона виговориться чи навіть викричиться, зробіть паузу на 30-40 секунд і тоді висловіть свою думку щодо ситуації/проблеми. Спробуйте знаходити компроміс.
3. З розумінням та співчутливістю відносьтесь до підліткових проблем. Це вам здається, що це дитячі проблеми, а для них це весь світ.
4. Не порівнюйте дітей ні з ким. Це дуже ображає дитину, впливає на її самооцінку, яка лише формується.
5. Будьте послідовними. Не змінюйте правила. Якщо ви дозволяєте протягом дня пограти в комп’ютерні ігри одну годину, в інший день чомусь дозволите дві, а згодом насварите дитину, бо вона грала дві години, то зробите тільки гірше. Якщо ж ви зробили виняток лише сьогодні, то дитині це потрібно пояснити: «Сьогодні я тобі дозволяю пограти дві години, бо ти зробив домашнє завдання/помив посуд/поскладав у кімнаті/поїхав зі мною на дачу тощо».
Як сформувати адекватну самооцінку у дитини.

До Вашої уваги 15 найбільш дієвих стратегій поведінки, які допоможуть сформувати у дитини адекватну самооцінку.
1. Правильно хвалити. Це
значить хвалити не просто одним словом, а описувати те, що ви бачите і бажано
через призму власних почуттів. Наприклад, фраза «Мені подобається як ти
намалював цього слоника – в нього такий довгий хобот, і великі вушка, як у справжнього…»
суттєво відрізняється від фраз «Молодець!» чи «Гарно намальовано!» тим, що в
першому випадку ви показуєте своє відношення до роботи дитини, за допомогою
якого дитина більше про себе дізнається, а в другому випадку ви просто
констатуєте факт. Хваліть дитину не лише наодинці, а і в присутності інших
членів сім’ї. Краще хвалити за зусилля, а не за результат, наприклад, «Тобі,
мабуть, було не просто дати погратися своєю новою машинкою. Це було дуже щедро
з твого боку».
2. Визнавати право
власності дитини та питати дозволу, якщо берете її речі. Якщо
ви хочете, щоб дитина вас поважала, не брала речі важливі для вас, не спитавши,
то виховуйте цю рису своїм же прикладом. Таким чином ви демонструєте повагу до
доньки чи сина і визнаєте право на власний простір, що позитивно впливає на
самооцінку.
3. Давати вибір і
можливість брати на себе відповідальність. Якщо ви
даєте можливість малечі обирати, то визнаєте її право на власну думку, що
безумовно формує самооцінку. Хоча дитина і потребує контролю, встановленню меж,
але ще більше їй треба життєвий простір, де можна навчитися керувати власними
бажаннями і потребами.
4. Привчати до
самостійності. Коли ви надаєте дитині все більше
справ робити самостійно, то показуєте, що сприймаєте її як особистість, яка
сама ладна впоратись. Ви демонструєте їй свою впевненість. А якщо у дитини ще й
вийшло зробити щось без допомоги дорослого, похвала, яка слідує після цього, ще
раз доведе, що дитина справді варта багато чого. Рекомендації, щодо того, як
привчити дитину до самостійності читайте.
5. Питайте пораду. Якщо
значимий дорослий, який сприймається дитиною всезнаючим і всемогутнім питає у
неї пораду, яка стосується його самого, наприклад, «Яку ручку обрати?» чи сім’ї
взагалі «До бабусі поїдемо в п’ятницю чи суботу?», то власна значимість у
малечі збільшується в рази.
6. Говоріть про почуття. Відома
психолог В. Оклендер сказала: «Емоції дитини формують саму її суть, саме її
існування. Коли її почуття не мають цінності, вона сама не має цінності». Отже,
коли ми говоримо про свої почуття і вчимо дитину говорити про свої, вона
відчуває себе прийнятою нами і є безумовно психічно здоровішою, адже негативі
почуття не наколюються.
7. Будьте чесними. Є
багато ситуацій, коли ми розуміємо, що сказавши дитині правду, істерики не
уникнути. Саме тому, батьки часто брешуть, і надають не зовсім здоровий приклад
побудови стосунків з оточуючими. Якщо негативні емоції є, то краще, щоб дитина
їх виразила одразу, оскільки, дізнавшись правду, крім того, що істерика буде
сильнішою, ви ще можете втратити довіру. Згодом дитина розуміє, що батьки,
говорячи правду сприймають її, як особистість, з якою можна багато чого
обговорити, а не ховатися на неправдивими реченнями. Це безумовно впливає на
самооцінку малечі.
8. Давайте можливість
дитині експериментувати, задовольняти свою потребу в пізнанні світу, в
цікавості. Безкінечні «ні» та «неможна» лише демонструють
дитині, що вона багато чого в світі не варта, а тому краще і не пробувати.
9. Сприймайте дитину
всерйоз і рахуйтеся з її бажаннями і потребами. Адже
дитина сама знає, коли вона голодна чи коли їй холодно.
10. Адекватно реагуйте на
невдачу. Намагайтеся ніколи не сварити дитину, якщо в неї
щось не вийшло, не пригадувати свої настанови типу “я ж казала, не треба
лізти”, “чому ти мене не послухав?”, не нав’язувати малечі почуття провини типу
“про що ти думав?”, “тепер ти не зможеш грати іграшкою, ти її зламав”. Ви
звичайно можете допомогти дитині зрозуміти причини через які щось не вийшло,
але не дорікайте. І найголовніше – акцентуйте увагу не на невдачі, яка
трапилась, а на способі виходу з неї.
11. Не порівнюйте дитину
ні з ким. Так ви можете принизити значимість малюка,
особливо, якщо він виявляється в гіршому світлі. Порівняння може бути корисним
лише в одному випадку – коли ви пригадуєте дитині її власні щаблі, де вона
чогось досягла чи не досягла.
12. Не принижуйте, не
вдавайтесь до фізичного і психічного насилля, не ображайте та не висміюйте. Все
це шлях до формування заниженої самооцінки дитини.
13. Ніколи не
критикуйте особистість, а якщо дитина і вчинила не зовсім добре, то звертайте
увагу лише на дії. Тобто замість фрази «ти – лінивий», можна сказати
«ти лінишся зробити…». Робіть лише конкретні зауваження, не починаючи фрази
типу «ти завжди…», «ти ніколи…».
14. Проявляйте свою любов
всіма доступними вам способами.
15. Будьте для дитини
гарним прикладом. Достатньо висока думка про себе,
впевненість с своїх силах, дії відповідно до власних інтересів – все це аж ніяк
не зашкодить дитячій самооцінці.
Джерело інформації -https://dytpsyholog.com/
ПРАВИЛО “3-Х ХВИЛИН”,
ЯКЕ МАЮТЬ ВИКОНУВАТИ ВСІ
БАТЬКИ.
ДІТИ ЗАВЖДИ ПОТРЕБУЮТЬ ДО СЕБЕ НЕГАЙНОЇ УВАГИ
Існує таке важливе правило – правило “трьох
хвилин”.
Воно працює, як для подружжя, так і
для дітей.
Правило “перших трьох хвилин”
полягає в тому, щоб завжди зустрічати дитину з такою величезною
радістю, наче зустрічаєте друга, якого не бачили вже багато, багато років.
І не важливо, ви повернулися з
магазину, в який вибігали за хлібом, чи прийшли додому з роботи.
Зазвичай, все, чим з вами хоче
поділитися дитина, вона “видає” в перші хвилини зустрічі, саме в цьому полягає
важливість не змарнувати цей час.
Ви одразу помітите тих батьків, які
інтуїтивно виконують правило “перших трьох хвилин”. Наприклад, забираючи дитину
зі школи, вони завжди присідають на рівень її очей, обнімають при зустрічі та
говорять, що за нею скучили.
В той час, як інші батьки просто
беруть дитину за руку, кажуть “пішли”, розмовляючи при цьому по телефону.
Приходячи з роботи, одразу звертайте всю увагу на дитину.
Роззуваєтесь і біжите за дитиною. Ви маєте декілька хвилин для того, щоб сісти
поруч біля неї, розпитати про її день та вислухати.
Потім вже підете їсти й дивитися
новини. Якщо ви таким чином не звернете увагу на дитину, то вона буде ходити за
вами цілий вечір, потребуючи спілкування.
ВАЖЛИВА НЕ КІЛЬКІСТЬ ЧАСУ, А ЕМОЦІЙНА БЛИЗЬКІСТЬ
Іноді декілька хвилин душевної
бесіди значать для малюка набагато більше, ніж цілий день, проведений з вами
разом, якщо думками в цей час ви були деінде.
За останніми даними, українці
виділяють на спілкування з власними дітьми максимум 1,5 години на тиждень. Це
навіть вважається непоганим результатом.
Поляки, наприклад, наводили свої
дані, що у них батьки повністю приділяють дитині лише 4 хвилини в день.
Те, що ми весь час забігані й заклопотані,
точно не зробить наших дітей щасливішими, навіть, якщо ми вважаємо, що робимо
це заради них і їхнього добробуту.
Дітям дуже потрібне спілкування, потрібен власний життєвий приклад.
Для батьків і дітей вираз “час
разом” має різне значення.
Для дорослих достатньо, щоб діти
просто перебували поруч із ними, коли вони роблять щось удома чи йдуть в
магазин.
А ось для дітей поняття “час
разом” – це дивитися очі-в-очі, коли батьки сідають поруч, відкладають
мобільні телефони, виключають думки про сотні своїх проблем і зовсім не
відволікаються на сторонні справи.
Дитина ніколи не довіриться, якщо
відчуває, що в пріоритеті у батьків в момент розмови є щось важливіше, ніж
вона.
Звичайно, не завжди у батьків є час
на спільну гру з власними дітьми, але в такі хвилини робіть тільки те, що хоче
дитина. Не треба пропонувати їй ваші варіанти дозвілля.
Час швидкоплинний, і ви не встигнете
отямитися, як ваші сини й дочки подорослішають, тож не гайте часу і починайте
будувати довірливі стосунки з ними вже зараз.
Нехай правило “трьох
хвилин” стане вам в цьому в нагоді.
Виступ психолога на загальношкільних батьківських зборах
Здоров'я дитини - основне завдання ліцею та сім'ї
Сучасна сім’я несе найбільшу відповідальність за виховання дитини. Саме вона має виконувати головне завдання – забезпечувати матеріальні та педагогічні умови для морального, інтелектуального й фізичного розвитку юного покоління. Законом України «Про освіту» на батьків покладена відповідальність за фізичне здоров’я та психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей. Від сім’ї починається шлях дитини до пізнання світу, свого становлення як особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар