ДІАГНОСТИКА
ВАД ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ (ДВОР)
Опитувальник для дітей 9-11 років
Анкетування проводиться груповим методом, з кожним
класом окремо.
Інструкція. „Діти вам пропонується відповісти на
запитання, які стосуються різних сторін вашої особистості: поведінки,
самопочуття, бажань, страхів, переконань тощо. Ви маєте чудову нагоду поглянути
на себе збоку: які ви, що знаєте про себе, і поділитися цими знаннями з дорослими. Аби вони краще пізнали
вас, зрозуміли і могли краще вам
спілкуватися, навчати.
Свою згоду із твердженням опитувальника позначте (+) у
спеціальному бланку для відповідей навпроти
відповідного номера твердження; свою незгоду із твердженням позначте (-) у тому
самому бланку навпроти відповідного номера твердження.
Не розмірковуйте довго над твердженнями, відповідайте,
добре вслухаючись у зміст. Всі відповіді, які ви дасте, будуть правильними,
якщо ви відповіли чесно”.
Бланк відповідей
І
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
1.
|
11.
|
21.
|
31.
|
41.
|
51.
|
61.
|
71.
|
81.
|
2.
|
12.
|
22.
|
32.
|
42.
|
52.
|
62.
|
72.
|
82.
|
3.
|
13.
|
23.
|
33.
|
43.
|
53.
|
63.
|
73.
|
83.
|
4.
|
14.
|
24.
|
34.
|
44.
|
54.
|
64.
|
74.
|
84.
|
5.
|
15.
|
25.
|
35.
|
45.
|
55.
|
65.
|
75.
|
85.
|
6.
|
16.
|
26.
|
36.
|
46.
|
56.
|
66.
|
76.
|
86.
|
7.
|
17.
|
27.
|
37.
|
47.
|
57.
|
67.
|
77.
|
87.
|
8.
|
18.
|
28.
|
38.
|
48.
|
58.
|
68.
|
78.
|
88.
|
9.
|
19.
|
29.
|
39.
|
49.
|
59.
|
69.
|
79.
|
89.
|
10.
|
20.
|
30.
|
40.
|
40.
|
60
|
70.
|
80.
|
90
|
Обробка результатів
Додаються всі плюси по стовпчиках-шкалах:
1. тривожність;
2. імпульсивність;
3. агресивність;
4. схильність до нечесної поведінки;
5. асоціальність;
6. замкнутість;
7. невпевненість;
8. екстернальність;
9. естетична нечутливість.
Тут випущена шкала артизму, оскільки відповідна анкета
стосується дітей дошкільного віку.
Рівнева шкала оцінки стандартна:
8-1 балів – високий рівень вираженості вади;
4-7 балів – середній рівень вираженості вади;
1-3 бали – низький рівень вираженості вади.
Зміст
опитувальника
1. Мені важко зосередитися на чомусь одному.
2. Я не можу довго працювати не втомлюючись.
3. Я переживаю з будь-якого приводу.
4. Під час виконання завдання я дуже
напружений, скутий.
5. Я часто думаю про можливі неприємності.
6. Я лякливий, багато що викликає в мене страх.
7. Я не люблю чекати.
8. Я не люблю починати нову справу.
9. Я сплю неспокійно, погано засинаю.
10. Я не впевнений у своїх силах, боюся
труднощів.
|
11. Я завжди знаходжу
швидку відповідь, коли про щось запитують (можливо, і неправильну, але
дуже швидку).
12. У мене часто змінюється настрій.
13. Мені часто все набридає.
14. Я швидко, не вагаючись приймаю рішення.
15. Я часто відволікаюсь на уроках.
16. Коли хтось з дітей на мене кричить, я також
кричу у відповідь.
17. Я впевнений,
що впораюся з будь-яким завданням.
18. Я люблю діяти, а не розмірковувати.
19. В іграх
я не підкоряюся загальним правилам.
20. Я гарячкую під час розмови, часто підвищую
голос.
|
21. Коли хтось мене образить, я прагну поквитатися
з ним.
22. Іноді мені приносить задоволення, коли я
щось зламаю, розіб’ю, розірву.
23. Я дуже серджуся, коли хтось сміється з мене.
24. Мені здається, що інколи я хочу зробити
якусь шкоду.
25. У відповідь на розпорядження мені хочеться зробити все
навпаки.
26. Я люблю бути першим, верховодити, підкоряти
собі інших.
27. Я легко
можу посваритися чи побачитися.
28. Я не
поступаюся іншим, не ділюся з ними нічим.
29. Я не можу змовчати, коли чимось
незадоволений.
30. Часом я так наполягаю на своєму, що людям
навколо уривається терпець.
|
31. Я люблю, коли мене хвалять за те, що
насправді зробила інша людина.
32. Мені подобається отримувати більше того, що
насправді належить.
33. Я часто звинувачую кого-небудь у тому, в
чому насправді винен сам.
34. Трапляється, що я привласнюю речі, що
належать іншій людині.
35. Мені подобається перебільшувати, хвалитися, вигадувати небилиці.
36. Я часто порушую свої обіцянки.
37. Я завжди знаходжу виправдання непорядному вчинку.
38. Я не визнаю своїх помилок.
39. Я роблю все задля своєї користі.
40. Я рідко зізнаюся, що заподіяв комусь шкоду.
|
41. Я часто порушую правила поведінки,
встановленні вчителем.
42. Я люблю сміятися з інших.
43. Я кривджу своїх товаришів: б’ю їх, штовхаю,
дражню.
44. Часто я говорю одне, а роблю протилежне.
45. Я розповідаю непристойні історії, вживаю некрасиві слова.
46. Переконаний, що мої пустощі нікому не
шкодять.
47. Для своєї користі я часто обдурюю інших.
48. Діти скаржаться на мене, не хочуть гратися
зі мною.
49. Я люблю розповідати жахливі історії, по які
дізнався з кінофільмів і розмов між
дорослими.
50. Я знущаюся з тварин, нищу без потреби рослини.
|
51. Я цураюся своїх ровесників, тримаюся з ними
на відстані.
52. Я не довіряю людям, побоююся їх.
53. Я не люблю дивлюся в очі людині, з якою
розмовляю.
54. Я мовчазний, не підтримую розмову з чужими людьми.
55. Мене часто запитують, чим я незадоволений.
56. Мене часто підозрюють у здійсненні
негативних вчинків.
57. Люди часто навмисне ображають мене.
58. Я часто буваю засмученим.
59. Я люблю гратися сам.
60. Дитяча компанія швидко мені набридає.
|
61. Мені не байдуже, що про мене думають інші.
62. Я повинен завжди все знати.
63. Я не маю права помилятися.
64. Я намагаюся виправдати свої вчинки перед
іншими людьми.
65. Спочатку я піклуючись про інших, а потім уже
про себе.
66. Коли я зроблю помилку, у мене з’являється
почуття провини.
67. Всі люди, з ким я спілкуюся, повинні мене
любити.
68. Інші люди мають право контролювати мою
поведінку.
69. Я намагаюсь допомагати людям навіть тоді,
коли мене про це не просять.
70. Якщо я вже прийняв рішення, то не маю права
передумати.
|
71. Мої успіхи залежать від удачі, везіння,
щасливого випадку.
72. Я волію почекати, поки мої труднощі розв’яжуться
самі собою.
73. Мої оцінки в школі не залежать від моїх
здібностей.
74. Мої успіхи залежать від допомоги інших
людей.
75. За мене вирішують інші, що й як робити.
76. Я не винен, що не можу допомогтися кращих
успіхів.
77. Я не планую того, що зі мною трапляється.
78. Я сам нічого не можу змінити в своєму житті.
79. За моє здоров’я відповідають дорослі.
80. Діти виростають такими, якими їх виховують
батьки.
|
81. Я більше люблю слухати казки, ніж вірші.
82. Коли я йду з мамою в магазин, я більше хотів
би, щоб мені купили цукерку, ніж книжку.
83. Я не мрію стати актором.
84. Мені не подобаються квіти.
85. Мені більше подобається звичайна їжа, яку
мама готує кожного дня, ніж фрукти – ананаси, мандаринки, ківі.
86. Я не радію, коли бачу щось красиве і незвичайне.
87. Мене цікавлять технічні іграшки, наприклад
автомобілі, літаки, мотоцикли і ін.
88. Мені не подобається гратися ляльками.
89. Я не люблю вигадувати різні небилиці.
90. Я не плачу, коли чую сумну історію.
|
МЕТОДИКА ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ
РІВНЯ РОЗУМОВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 7-9 РОКІВ Запропонована Є. Ф. Замбіцявичен
Опис тесту:
Тест
складається з чотирьох субтестів, що містять в собі вербальні завдання,
підібрані з урахуванням програмного матеріалу початкових класів.
1 субтест — дослідження диференціації істотних ознак
предметів і
явищ від несуттєвих,
а також запасу знань дитини, що проходить тестування.
2 субтест—
дослідження операцій узагальнення
і відволікання,
спроможності виділити
істотні ознаки предметів
і явищ.
3 субтест — дослідження
спроможності встановлювати логічні
зв'язки і відношення
між поняттями.
4
субтест — виявлення вміння узагальнювати.
Найкраще проводити даний тест
індивідуально. Це дасть можливість
з'ясувати причини помилок і хід міркуваннь дитини, що тестується за допомогою додаткових питань. Викладач читає
спроби вголос, дитина читає водночас про себе.
1. Вибери одне із слів, що містяться в дужках, які
правильно закінчать речення і запиши його:
1. У чобота є
..........................................(шнурок, пряжка, підошва, ремінь,
ґудзик).
2. В теплих краях
живе...........................(ведмідь, олень, вовк, верблюд, тюлень).
3. В
році.....................................................(24, 3, 12, 4, 7)
місяців
4. Місяць
зими........................................(вересень, жовтень, лютий, листопад)
березень).
5. В Україні не
живе................................(соловейко, журавель, синиця, страус,
шпак).
6. Батько старший за
свого сина............(часто, завжди, інколи, рідко, ніколи)
7. Пора
року............................................(липень, осінь, година,
вівторок).
8. Вода
завжди........................................(прозора, холодна, рідка, біла,
смачна).
9. У дерева завжди
є...............................(листя, квіти, плоди, корінь, тінь).
10. Місто У
країни.....................................(Париж, Лондон, Москва, Київ,
Варшава).
2. В кожному рядку написано п'ять слів,
в яких чотири можна об'єднати в одну групу і дати їй назву, а одне слово до
цієї групи не відноситься. Це "зайве " слово потрібно знайти і
виписати.
1. тюльпан, лілія,
квасоля,ромашка, фіалка.............................................
2. ріка, озеро,
море, міст, болото ............................................
3. лялька, ведмедик,
пісок, м'яч, лопата ............................................
4. Київ, Чернівці,
Івано-Франківськ, Москва, Львів...............................
5.тополя, береза, горіх, липа, осика.........................................................
6. коло, трикутник,
чотирикутник, указка, квадрат.................................
7. Іван, Петро,
Федорів, Назар, Андрій.....................................................
8. курка, півень, лебідь, гусак,
індик............................................................
9. число, ділення, віднімання,
додавання, множення................................
10. веселий, швидкий, сумний,
смачний, обережний…………………....
3.
Уважно прочитайте ці приклади. В них зліва написана перша пара слів, які
знаходяться в якому-небудь зв'язку між собою (наприклад: ліс/дерева). Справа -
одне слово над рискою (наприклад: сад, двір, город, театр, книги). Тобі
потрібно вибрати одне слово з п'яти під рискою, яке зв'язане з словом над
рискою (бібліотека) точно так, як це зроблено в першій парі слів: ліс/дерева.
Приклад: ліс/дерева=
бібліотека/сад, двір, театр, город, книги.
Значить, потрібно встановити,
по-перше, який зв'язок між словами, а потім встановити такий же зв'язок в
правій частині Потрібне слово виписати.
Огірок троянда
а)------------------=--------------------------------------------------
овоч
бур’ян, роса, дит.садок, квітка, земля
вчитель лікар
б)-----------------=-------------------------------------------------------
учень хворі, палата,,
хворий, термометр
город сад
в)----------------=---------------------------------------------------------
морква паркан,
яблуня,колодязь, лавка,квіти
квітка птах
г)---------------=--------------------------------------------------------
ваза дзюб, чайка,
гніздо, яйце, пір’я
рукавичка
чобіт
д)----------------=------------------------------------------------------
рука панчохи, шкарпетка, шкіра,
нога, щітка
темний мокрий
е)--------------=----------------------------------------------------------------
світлий сонячний, слизький, сухий,
теплий, холодний
годинник термометр
є)----------------=------------------------------------------------------------------------
година скло, температура, ліжко,
хворий, лікар
машина лодка
ж)----------------=-----------------------------------------------------------------------
мотор ріка, моряк, болото, парус,
хвиля
стілець голка
з)-----------------=----------------------------------------------------------------------
дерев’ний
гостра, тонка, блискуча, коротка, стальна
стіл підлога
і)-----------------=----------------------------------------------------------------------
скатертина меблі, килим, пилюка, дошка, цвях
4. Ці пари слів можна назвати однією назвою,
наприклад: штани, плаття – одяг, і записати її:
а) віник, лопата__________________
е) шафа, диван________________
б) окунь, карась__________________
є) день, ніч____________________
в) літо, зима_____________________
ж) слон мурашка_______________
г) огірок, помідор________________
з) червень, липень______________
д) бузок, шипшина_______________ і) дерево, квіка_________________
ОЦІНКА ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
1субтест
Якщо відповідь на перше завдання правильне, задається
питання: «Чому не мотузка ?» Після
правильного пояснення, рішення оцінюється в 1 бал, при невірному — 0.5 бала.
Якщо відповідь помилкова, використовується допомога, що полягає в тому, що
дитині пропонується подумати і дати іншу, правильну відповідь (допомога ,що
стимулює). За правильну відповідь Після другої спроби ставиться 0.5 бала. Якщо
відповідь знову невірна, з'ясовується розуміння слова «завжди», що важливо для
рішення 6 і 10 проб того ж субтесту. При рішенні наступних проб 1 субтесту
уточнюючі запитання не задаються.
2 субтест
Якщо відповідь на перше завдання правильна, задається
питання: «Чому-?». При правильному поясненні ставиться 1 бал, при помилковому —
0.5 бала. Якщо відповідь помилкова, використовується допомога, аналогічна
описаній вище. За правильну відповідь після другої спроби ставиться 0.5 бала.
При поданні 7, 9, 10-ї проб додаткові питання не задаються, так як. діти
молодшого шкільного віку ще не можуть сформулювати принцип узагальнення, що використається для рішення цих проб. При
поданні 8 спроби 1 субтеста,
додаткове питання також не задається, так як
емпірично виявлено, що якщо дитина правильно вирішує цю спробу, то вона
володіє такими поняттями, як «ім'я» і «прізвище».
3 субтест. За правильну відповідь — 1 бал, за відповідь
після другої спроби — 0.5 бала.
4 субтест.
При невірній відповіді пропонується подумати
ще. Оцінки аналогічні наведеним вище. При рішенні 3 і 4
субтестів уточнюючі питання не задаються. При обробці результатів дослідження
для кожної дитини підраховується сума балів, отриманих за виконання окремих
субтестів і загальна бальна оцінка за чотири субтести разом. Максимальна кількість
балів, що може набрати дитина за рішення всіх чотирьох субтестів — 40 (100
відсотків оцінки успішності), крім того, доцільно окремо підрахувати загальну
сумарну оцінку за виконання спроб з другого разу). Збільшення числа правильних
відповідей після того, як експериментатор
пропонує дитині подумати
ще, може вказувати
на недостатній рівень довільної уваги, імпульсивність відповідей.
Оцінка успішності (О. У.) рішення* словесних субтестів
визначається за формулою:
ОУ=Х*100%/40
40 Де X — сума балів.
На основі аналізу розподілу
індивідуальних даних (з урахуванням стандартних відхилень) були
визначені наступні рівні успішності:
4 рівень успішності — 32 бали і вище (80 — 100% О. У.),
З рівень — 31.5-26.0
бали
(79.9-65%),
2 рівень — 25.5 — 20.0 балу (64.9-50%),
Немає коментарів:
Дописати коментар