Психологічний інструментарій



ДІАГНОСТИКА ВАД ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ (ДВОР)
Опитувальник для дітей 9-11 років
Анкетування проводиться груповим методом, з кожним класом окремо.
Інструкція. „Діти вам пропонується відповісти на запитання, які стосуються різних сторін вашої особистості: поведінки, самопочуття, бажань, страхів, переконань тощо. Ви маєте чудову нагоду поглянути на себе збоку: які ви, що знаєте про себе, і поділитися цими  знаннями з дорослими. Аби вони краще пізнали вас, зрозуміли і могли краще вам  спілкуватися, навчати.
Свою згоду із твердженням опитувальника позначте (+) у спеціальному бланку для відповідей навпроти  відповідного номера твердження; свою незгоду із твердженням позначте  (-) у тому  самому бланку навпроти відповідного номера твердження.
Не розмірковуйте довго над твердженнями, відповідайте, добре вслухаючись у зміст. Всі відповіді, які ви дасте, будуть правильними, якщо ви відповіли чесно”.

Бланк відповідей

І
2
3
4
5
6
7
8
9
1.
11.
21.
31.
41.
51.
61.
71.
81.
2.
12.
22.
32.
42.
52.
62.
72.
82.
3.
13.
23.
33.
43.
53.
63.
73.
83.
4.
14.
24.
34.
44.
54.
64.
74.
84.
5.
15.
25.
35.
45.
55.
65.
75.
85.
6.
16.
26.
36.
46.
56.
66.
76.
86.
7.
17.
27.
37.
47.
57.
67.
77.
87.
8.
18.
28.
38.
48.
58.
68.
78.
88.
9.
19.
29.
39.
49.
59.
69.
79.
89.
10.
20.
30.
40.
40.
60
70.
80.
90

Обробка результатів
Додаються всі плюси по стовпчиках-шкалах:
1.     тривожність;
2.     імпульсивність;
3.     агресивність;
4.     схильність до нечесної поведінки;
5.     асоціальність;
6.     замкнутість;
7.     невпевненість;
8.     екстернальність;
9.     естетична нечутливість.
Тут випущена шкала артизму, оскільки відповідна анкета стосується дітей дошкільного віку.
Рівнева шкала оцінки стандартна:
8-1 балів – високий рівень вираженості вади;
4-7 балів – середній рівень вираженості вади;
1-3 бали – низький рівень вираженості вади.
Зміст опитувальника
1.     Мені важко зосередитися на чомусь одному.
2.     Я не можу довго працювати не втомлюючись.
3.     Я переживаю з будь-якого приводу.
4.     Під час виконання завдання я дуже напружений, скутий.
5.     Я часто думаю про можливі неприємності.
6.     Я лякливий, багато що викликає в мене страх.
7.     Я не люблю чекати.
8.     Я не люблю починати нову справу.
9.     Я сплю неспокійно, погано засинаю.
10. Я не впевнений у своїх силах, боюся труднощів.
11. Я завжди  знаходжу  швидку відповідь, коли про щось запитують (можливо, і неправильну, але дуже швидку).
12. У мене часто змінюється настрій.
13. Мені часто все набридає.
14. Я швидко, не вагаючись приймаю рішення.
15. Я часто відволікаюсь на уроках.
16. Коли хтось з дітей на мене кричить, я також кричу у відповідь.
17. Я впевнений,  що впораюся з будь-яким завданням.
18. Я люблю діяти, а не розмірковувати.
19. В іграх  я не підкоряюся загальним правилам.
20. Я гарячкую під час розмови, часто підвищую голос.
21. Коли хтось мене образить, я прагну поквитатися з ним.
22. Іноді мені приносить задоволення, коли я щось зламаю, розіб’ю, розірву.
23. Я дуже серджуся, коли хтось сміється з мене.
24. Мені здається, що інколи я хочу зробити якусь шкоду.
25. У відповідь на  розпорядження мені хочеться зробити все навпаки.
26. Я люблю бути першим, верховодити, підкоряти собі інших.
27. Я легко  можу  посваритися чи побачитися.
28. Я не  поступаюся іншим, не ділюся з ними нічим.
29. Я не можу змовчати, коли чимось незадоволений.
30. Часом я так наполягаю на своєму, що людям навколо уривається терпець.
31. Я люблю, коли мене хвалять за те, що насправді зробила інша  людина.
32. Мені подобається отримувати більше того, що насправді належить.
33. Я часто звинувачую кого-небудь у тому, в чому насправді  винен сам.
34. Трапляється, що я привласнюю речі, що належать іншій людині.
35. Мені подобається перебільшувати,  хвалитися, вигадувати небилиці.
36. Я часто порушую свої обіцянки.
37. Я завжди знаходжу  виправдання непорядному вчинку.
38. Я не визнаю своїх помилок.
39. Я роблю все задля своєї  користі.
40. Я рідко зізнаюся, що заподіяв комусь шкоду.
41. Я часто порушую правила поведінки, встановленні вчителем.
42. Я люблю сміятися з інших.
43. Я кривджу своїх товаришів: б’ю їх, штовхаю, дражню.
44. Часто я говорю одне, а роблю протилежне.
45. Я розповідаю непристойні  історії, вживаю некрасиві слова.
46. Переконаний, що мої пустощі нікому не шкодять.
47. Для своєї користі я часто обдурюю інших.
48. Діти скаржаться на мене, не хочуть гратися зі мною.
49. Я люблю розповідати жахливі історії, по які дізнався з кінофільмів і розмов між  дорослими.
50. Я знущаюся з тварин, нищу без потреби рослини.
51. Я цураюся своїх ровесників, тримаюся з ними на відстані.
52. Я не довіряю людям, побоююся їх.
53. Я не люблю дивлюся в очі людині, з якою розмовляю.
54. Я мовчазний, не  підтримую розмову з чужими людьми.
55. Мене часто запитують, чим я незадоволений.
56. Мене часто підозрюють у здійсненні негативних вчинків.
57. Люди часто навмисне ображають мене.
58. Я часто буваю засмученим.
59. Я люблю гратися сам.
60. Дитяча компанія швидко мені набридає.
61. Мені не байдуже, що про мене думають інші.
62. Я повинен завжди все знати.
63. Я не маю права помилятися.
64. Я намагаюся виправдати свої вчинки перед іншими людьми.
65. Спочатку я піклуючись про інших, а потім уже про себе.
66. Коли я зроблю помилку, у мене з’являється почуття провини.
67. Всі люди, з ким я спілкуюся, повинні мене любити.
68. Інші люди мають право контролювати мою поведінку.
69. Я намагаюсь допомагати людям навіть тоді, коли мене про це не просять.
70. Якщо я вже прийняв рішення, то не маю права передумати.
71. Мої успіхи залежать від удачі, везіння, щасливого випадку.
72. Я волію почекати, поки мої труднощі розв’яжуться самі собою.
73. Мої оцінки в школі не залежать від моїх здібностей.
74. Мої успіхи залежать від допомоги інших людей.
75. За мене вирішують інші, що й як робити.
76. Я не винен, що не можу допомогтися кращих успіхів.
77. Я не планую того, що зі мною трапляється.
78. Я сам нічого не можу змінити в своєму житті.
79. За моє здоров’я відповідають дорослі.
80. Діти виростають такими, якими їх виховують батьки.
81. Я більше люблю слухати казки, ніж вірші.
82. Коли я йду з мамою в магазин, я більше хотів би, щоб мені купили цукерку, ніж книжку.
83. Я не мрію стати актором.
84. Мені не подобаються квіти.
85. Мені більше подобається звичайна їжа, яку мама готує кожного дня, ніж фрукти – ананаси, мандаринки, ківі.
86. Я не радію, коли  бачу щось красиве і незвичайне.
87. Мене цікавлять технічні іграшки, наприклад автомобілі, літаки, мотоцикли і ін.
88. Мені не подобається гратися ляльками.
89. Я не люблю вигадувати різні небилиці.
90. Я не плачу, коли чую сумну історію.


МЕТОДИКА ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ РОЗУМОВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ 7-9 РОКІВ    Запропонована Є. Ф. Замбіцявичен
Опис тесту:
Тест складається з чотирьох субтестів, що містять в собі вербальні завдання, підібрані з урахуванням програмного матеріалу початкових класів.
1 субтест — дослідження диференціації істотних ознак предметів і
явищ від несуттєвих, а також запасу знань дитини, що проходить тестування.
2  субтест— дослідження  операцій  узагальнення  і  відволікання,
спроможності  виділити  істотні  ознаки  предметів  і явищ.
3  субтест  — дослідження  спроможності  встановлювати  логічні
зв'язки і відношення між поняттями.
4   субтест — виявлення вміння узагальнювати.
Найкраще проводити даний тест індивідуально. Це дасть можливість з'ясувати причини помилок і хід міркуваннь дитини, що тестується за допомогою додаткових питань. Викладач читає спроби вголос, дитина читає водночас про себе.
1. Вибери одне із слів, що містяться в дужках, які правильно закінчать речення і запиши його:
1.  У чобота є ..........................................(шнурок, пряжка, підошва, ремінь, ґудзик).
2.  В теплих краях живе...........................(ведмідь, олень, вовк, верблюд, тюлень).
3.   В році.....................................................(24, 3, 12, 4, 7) місяців   
4.  Місяць зими........................................(вересень, жовтень, лютий, листопад)  
березень).
5.  В Україні не живе................................(соловейко, журавель, синиця, страус,
шпак).                                                                                                        
6.  Батько старший за свого сина............(часто, завжди, інколи, рідко, ніколи)
7.  Пора року............................................(липень, осінь, година, вівторок).      
8.  Вода завжди........................................(прозора, холодна, рідка, біла, смачна).
9.  У дерева завжди є...............................(листя, квіти, плоди, корінь, тінь).                  
10. Місто У країни.....................................(Париж, Лондон, Москва, Київ, Варшава).
2. В  кожному рядку написано п'ять слів, в яких чотири можна об'єднати в одну групу і дати їй назву, а одне слово до цієї групи не відноситься. Це "зайве " слово потрібно знайти і виписати.
1.  тюльпан, лілія, квасоля,ромашка, фіалка.............................................
2.  ріка, озеро, море, міст, болото                  ............................................
3.  лялька, ведмедик, пісок, м'яч, лопата        ............................................
4.  Київ, Чернівці, Івано-Франківськ, Москва, Львів...............................
5.тополя, береза, горіх, липа, осика.........................................................
6.  коло, трикутник, чотирикутник, указка, квадрат.................................               
7.  Іван, Петро, Федорів, Назар, Андрій.....................................................           
8. курка, півень, лебідь, гусак, індик............................................................
9. число, ділення, віднімання, додавання, множення................................
10. веселий, швидкий, сумний, смачний, обережний…………………....
 3. Уважно прочитайте ці приклади. В них зліва написана перша пара слів, які знаходяться в якому-небудь зв'язку між собою (наприклад: ліс/дерева). Справа - одне слово над рискою (наприклад: сад, двір, город, театр, книги). Тобі потрібно вибрати одне слово з п'яти під рискою, яке зв'язане з словом над рискою (бібліотека) точно так, як це зроблено в першій парі слів: ліс/дерева.
Приклад: ліс/дерева= бібліотека/сад, двір, театр, город, книги.
Значить, потрібно встановити, по-перше, який зв'язок між словами, а потім встановити такий же зв'язок в правій частині Потрібне слово виписати.
                

Огірок                          троянда
а)------------------=--------------------------------------------------
         овоч        бур’ян, роса, дит.садок, квітка, земля
        вчитель                          лікар
б)-----------------=-------------------------------------------------------
         учень          хворі, палата,, хворий, термометр
       город                     сад
в)----------------=---------------------------------------------------------
       морква         паркан, яблуня,колодязь, лавка,квіти
        квітка                    птах
г)---------------=--------------------------------------------------------
        ваза              дзюб, чайка, гніздо, яйце, пір’я
     рукавичка                          чобіт
д)----------------=------------------------------------------------------
        рука    панчохи, шкарпетка, шкіра, нога, щітка
      темний                    мокрий
е)--------------=----------------------------------------------------------------
      світлий сонячний, слизький, сухий, теплий, холодний
      годинник                          термометр
є)----------------=------------------------------------------------------------------------
       година скло, температура, ліжко, хворий, лікар
        машина                           лодка
ж)----------------=-----------------------------------------------------------------------
       мотор  ріка, моряк, болото, парус, хвиля
      стілець                    голка
з)-----------------=----------------------------------------------------------------------
     дерев’ний         гостра, тонка, блискуча, коротка, стальна
         стіл                                підлога
і)-----------------=----------------------------------------------------------------------
    скатертина          меблі, килим, пилюка, дошка, цвях


4. Ці пари слів можна назвати однією назвою, наприклад: штани, плаття – одяг, і записати її:
а) віник, лопата__________________            е) шафа, диван________________
б) окунь, карась__________________           є) день, ніч____________________
в) літо, зима_____________________           ж) слон мурашка_______________
г) огірок, помідор________________             з) червень, липень______________
д) бузок, шипшина_______________             і) дерево, квіка_________________

ОЦІНКА ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ  
1субтест
Якщо відповідь на перше завдання правильне, задається питання: «Чому не мотузка ?» Після правильного пояснення, рішення оцінюється в 1 бал, при невірному — 0.5 бала. Якщо відповідь помилкова, використовується допомога, що полягає в тому, що дитині пропонується подумати і дати іншу, правильну відповідь (допомога ,що стимулює). За правильну відповідь Після другої спроби ставиться 0.5 бала. Якщо відповідь знову невірна, з'ясовується розуміння слова «завжди», що важливо для рішення 6 і 10 проб того ж субтесту. При рішенні наступних проб 1 субтесту уточнюючі запитання не задаються.
2 субтест
Якщо відповідь на перше завдання правильна, задається питання: «Чому-?». При правильному поясненні ставиться 1 бал, при помилковому — 0.5 бала. Якщо відповідь помилкова, використовується допомога, аналогічна описаній вище. За правильну відповідь після другої спроби ставиться 0.5 бала. При поданні 7, 9, 10-ї проб додаткові питання не задаються, так як. діти молодшого шкільного віку ще не можуть сформулювати принцип узагальнення,  що використається для рішення цих проб. При поданні 8    спроби 1 субтеста, додаткове питання також не задається, так як  емпірично виявлено, що якщо дитина правильно вирішує цю спробу, то вона володіє такими поняттями, як «ім'я» і «прізвище».
3 субтест. За правильну відповідь — 1 бал, за відповідь після другої спроби — 0.5 бала.
4 субтест.
При   невірній      відповіді   пропонується   подумати   ще.   Оцінки   аналогічні наведеним вище. При рішенні 3 і 4 субтестів уточнюючі питання не задаються. При обробці результатів дослідження для кожної дитини підраховується сума балів, отриманих за виконання окремих субтестів і загальна бальна оцінка за чотири субтести разом. Максимальна кількість балів, що може набрати дитина за рішення всіх чотирьох субтестів — 40 (100 відсотків оцінки успішності), крім того, доцільно окремо підрахувати загальну сумарну оцінку за виконання спроб з другого разу). Збільшення числа правильних відповідей після того, як експериментатор   пропонує   дитині   подумати   ще,    може   вказувати    на недостатній рівень довільної уваги, імпульсивність відповідей.
Оцінка успішності (О. У.) рішення* словесних субтестів визначається за формулою:
 ОУ=Х*100%/40
 40 Де X — сума балів.
На основі аналізу розподілу  індивідуальних даних    урахуванням стандартних відхилень) були визначені наступні рівні успішності:
4 рівень успішності —        32 бали і вище (80 — 100% О. У.),
З рівень —                          31.5-26.0 бали (79.9-65%),
2 рівень —                          25.5 — 20.0 балу (64.9-50%),
1 рівень —                          19.5 і менш (49.9% і нижче).








Немає коментарів:

Опублікувати коментар